donderdag 28 oktober 2010

Samenkomst 31 oktober: Change!


31 Oktober. Dan is het Hervormingsdag. De dag waarop de 'hervormde' of 'gereformeerde' kerk ontstaan is: de kerk die voortdurend wilde blijven 'reformeren': veranderen. Het is feitelijk oer-gereformeerd om je vormgeving als kerk steeds te blijven veranderen.
Zo is het ook oer-Bijbels om als Christen steeds weer en steeds meer veranderd te worden, door bewuste overgave en gehoorzaamheid aan Christus: een nieuw hart met een nieuwe gezindheid om te doen wat God wil.
Hessel Keuter zal er zondag over spreken, daarvoor neemt hij Romeinen 12 vers 1 en 2 als uitgangspunt. Hij schrijft daarover verder nog:
"Hfst. 12 sluit rechtstreeks aan op hfst. 8: de 'bergtop' van het geloof, niets kan mij scheiden van de liefde van God in Jezus Christus. Daar zit meteen aan vast dat je door diezelfde Jezus Christus een nieuw, ander leven gaat leiden (zie hfst 12: 9-21). Niet zo van voor-wat-hoort-wat, maar vanuit de kracht van de Heilige Geest, waarmee Hij in je komt wonen. Het punt is alleen wel dat daar een daad van persoonlijke overgave aan Hem voor nodig is: jezelf als offer in Zijn dienst stellen, veranderen, je gezindheid vernieuwen, je richten op wat God wil.
De kern van Christelijk leven is dus: verandering; je wordt een ander mens doordat Jezus Christus in je komt wonen. Maar je kunt er wel voor kiezen of je je aan Zijn leiding overgeeft of niet; of je Zijn stem gehoorzaamt of volhardt in ongehoorzaamheid.
In feite is dat het grootste offer dat we kunnen brengen aan God, waarmee we ook onze dankbaarheid tonen: onszelf."


Zondag zullen we ook aandacht schenken aan Dankdag. Om ons eraan te herinneren dat we in alles afhankelijk zijn van Hem, die het leven is en leven geeft, die ons geeft wat we nodig hebben en voor ons zorgt. Onze dank komt alleen Hem toe!

Van harte welkom!

woensdag 20 oktober 2010

24 oktober Alpha-dienst: Wat doe ik met de rest van mijn leven?


Zondag hebben we een zogenaamde Alpha-dienst. De samenkomst maakt deel uit van het Alpha-weekend. De Alpha-cursus (zie op de gelijknamige pagina in de rechterkolom) is al weer een tijdje bezig. Halverwege de cursus is er dan het Alpha-weekend. Tijdens dat weekend staat onderwijs over de Heilige Geest centraal. We hebben het gehad over wie hij is en wat hij doet, maar ook over de vraag hoe je vervuld kunt worden met de Geest. Eigenlijk gaat het erom in welke mate jij voor Jezus Christus leeft. Waar draait jouw leven om? Is hij meer en meer de centrale persoon in je leven. Is hij in toenemende mate je leidsman? Daaruit blijkt of je leven voller is van de Geest. Hoe voller, hoe meer je het beeld van Jezus zult vertonen. En hoe meer je dus je doel, je bestemming als mens bereikt (Rom. 8:29)

Zondag wil Jan Douwe dit belichten aan de hand van Matteus 12:22-32. Hij schrijft het volgende:
"Daar gaat het om de genezing van een bezetene. Daar komen twee reacties op. De Farizeeën vinden dat Jezus dat doet met hulp van Beëlzebub*. Maar anderen loven God om het wonder. Dat zijn de twee reacties die nog steeds op het werk en woorden van Jezus gegeven worden. Je vindt Hem niks, of je vindt Hem alles. Wanneer je Hem erkent als God en redder, is zijn koninkrijk nabij gekomen. De toekomst wordt zichtbaar waar het werk van de satan wordt vernietigd."

Het volgen van Jezus is niet maar het erkennen van een theologische waarheid. Wie Jezus volgt, wordt daarmee direct een bedreiging voor de tegenstander en zijn rijk. Daarom de vraag: Wat doe jij met de rest van je leven? Ben jij bereid alles te geven?
Iedereen is van harte welkom in deze Alpha-dienst!

* Beëlzebub is een andere naam voor satan

donderdag 14 oktober 2010

Samenkomst 17 oktober: Jezus is het Brood van het Leven.


Aanstaande zondag wil Jan Douwe voor ons preken uit johannes 6, en dan vooral vers 35: "Ik ben het Brood dat leven geeft" zei Jezus. "wie bij Mij komt zal geen honger meer hebben, en wie in mij gelooft zal nooit meer dorst hebben."
Jezus noemt zichzelf het Brood van het leven. Waarom?
Als je kijkt naar een kleine pasgeboren baby zie je dat de voornaamste behoefte van zo’n kindje, naast slapen en liefde ontvangen, het eten is. Hij heeft honger.
Zonder voedsel is er geen leven. Zonder Jezus is er geen Leven.
Ook je hart kan honger hebben. Naar Liefde, aanvaarding, vriendschap, respect of bezit. Onbewust zijn we de hele dag bezig onze honger te stillen, en daarvoor zoeken we 't vaak in dingen die nooit de leegte van ons hart kunnen vullen, in aardse dingen, het aardse brood.
Jezus belooft dat Hij onze innerlijke honger zal stillen als we tot Hem komen, in Hem geloven en Hem gaan volgen.
Maar zijn we hongerig? En zo ja, waarmee probeer jij het gat in je hart te vullen, de leegte in je?
Jezus wil wil het Brood zijn. Hij wil je vullen, Hij wil niet extra brood zijn, Hij Is Het Brood. Wanneer we helemaal leven vanuit Hem, vervaagt de behoefte aan aards brood..
Van harte welkom!

vrijdag 8 oktober 2010

Samenkomst 10-10-10: Micha Zondag

 - Er is jou, mens, gezegd wat goed is, je weet wat de HEER van je wil: niets anders dan recht te doen, trouw te betrachten en nederig de weg te gaan van je God.
                                                Micha 6:8

Deze zondag zal Jan Douwe stistaan bij onze roeping om gerechtigheid, vrede, genezing door te geven, omdat we verbonden zijn met God, zodat zijn liefde door ons heen naar de wereld mag stromen. De woorden van Micha worden wereldwijd gebruikt om alle christenen aan te moedigen zo concreet mogelijk invulling te geven aan het doorgeven van die liefde. Jan Douwe wil hierover spreken aan de hand van Ezechiel 47:9 :"Overal waar de rivier stroomt, komt leven." Dit is ook een beeld van onze roeping als kerk. We horen het leven van God door te geven. De Micha Campagne maakt dit heel concreet. Hieronder een citaat uit het Kerkenpakket voor de Michazondag. (Voor de volledige pakket: klik hier)

Handen uit de mouwen!
Tien-tien-tien! Een magisch getal! Een bijzondere datum! De Micha Zondag! Een dag waarop miljoenen
broeders en zusters die Jezus willen volgen wereldwijd hun handen uit de mouwen zullen steken om te
bidden tegen, aandacht te vragen voor, en een halt toe te roepen aan armoede en ongerechtigheid in
deze wereld.
De doelstelling is ambitieus: wereldwijd zullen 100 miljoen mensen de handen vouwen; 10 miljoen
mensen zullen hun hand opsteken om aandacht te vragen voor de nood in deze wereld; 1000 politieke
leiders zullen aangeschreven worden om armoedebestrijding en sociale gerechtigheid bovenaan de
politieke agenda te zetten.
Ook in Nederland willen we daar ons steentje aan bijdragen en de handen ineen slaan als kerken en als
individuele christenen omdat we volgelingen van Jezus Christus zijn. Daarom organiseren we als EA
samen met andere organisaties de Micha-zondag. Een dag om te bidden, om stil te staan bij en gewezen
te worden op de arme in onze buurt en in onze wereld.
Maar waarom zou je dat eigenlijk doen? Wat heeft het voor zin? Het lijkt allemaal zo weinig effect te
hebben! En heeft de Heer Jezus Zelf niet gezegd dat we de armen er altijd bij zullen hebben?
Inderdaad! Daarin worden we geconfronteerd met een stukje gebrokenheid van de wereld waarin wij
leven. Een weerbarstigheid die het gevolg is van de keuzes die wij als mensen met elkaar gemaakt
hebben en nog steeds maken. De keuze tegen God en tegen Zijn Koninkrijk. Door die keuze is in één
keer alles anders geworden.
Gelukkig mogen we als volgelingen van Jezus Christus leven vanuit een geweldig perspectief, namelijk
dat het niet altijd zo zal blijven. Dat op één dag alles nieuw zal worden en dat er dan geen dood meer zal
zijn en geen verdriet. Geen honger en ziekte. Geen pijn en moeite (Openbaring 21:1-4). Nee, dat is geen
doekje voor het bloeden, maar een houvast en troost, ja vaste hoop, die gebaseerd is op Christus’
overwinning van zonde en dood.
Vanuit die hoop en overwinningskracht kunnen we niet langer passief en gelaten toekijken, maar zijn we
bewogen en komen we in beweging. We heffen onze handen op naar de hemel om te bidden en
tegelijkertijd strekken we ze ook uit naar onze naaste om te zegenen: niet alleen maar met onze mond,
maar ook in de praktijk. Net zoals Paulus trouwens (Galaten 2:10) - en Nehemia (Nehemia 1 en 2).
Daarnaast willen we ook onze hand opsteken en aandacht vragen voor de nood in deze wereld: of het nu
gaat om de grote nood van miljoenen mensen in Pakistan en China, of de individuele nood van een
dakloze Amsterdammer.
Mijn hand – uw/jouw hand – ónze handen zijn nodig en worden gevraagd. Want vele handen maken licht
werk en door de Heer zijn onze inspanningen nooit tevergeefs (1 Korintiërs 15:58).

Ds. Jan Wessels
Directeur Evangelische Alliantie