vrijdag 8 oktober 2010

Samenkomst 10-10-10: Micha Zondag

 - Er is jou, mens, gezegd wat goed is, je weet wat de HEER van je wil: niets anders dan recht te doen, trouw te betrachten en nederig de weg te gaan van je God.
                                                Micha 6:8

Deze zondag zal Jan Douwe stistaan bij onze roeping om gerechtigheid, vrede, genezing door te geven, omdat we verbonden zijn met God, zodat zijn liefde door ons heen naar de wereld mag stromen. De woorden van Micha worden wereldwijd gebruikt om alle christenen aan te moedigen zo concreet mogelijk invulling te geven aan het doorgeven van die liefde. Jan Douwe wil hierover spreken aan de hand van Ezechiel 47:9 :"Overal waar de rivier stroomt, komt leven." Dit is ook een beeld van onze roeping als kerk. We horen het leven van God door te geven. De Micha Campagne maakt dit heel concreet. Hieronder een citaat uit het Kerkenpakket voor de Michazondag. (Voor de volledige pakket: klik hier)

Handen uit de mouwen!
Tien-tien-tien! Een magisch getal! Een bijzondere datum! De Micha Zondag! Een dag waarop miljoenen
broeders en zusters die Jezus willen volgen wereldwijd hun handen uit de mouwen zullen steken om te
bidden tegen, aandacht te vragen voor, en een halt toe te roepen aan armoede en ongerechtigheid in
deze wereld.
De doelstelling is ambitieus: wereldwijd zullen 100 miljoen mensen de handen vouwen; 10 miljoen
mensen zullen hun hand opsteken om aandacht te vragen voor de nood in deze wereld; 1000 politieke
leiders zullen aangeschreven worden om armoedebestrijding en sociale gerechtigheid bovenaan de
politieke agenda te zetten.
Ook in Nederland willen we daar ons steentje aan bijdragen en de handen ineen slaan als kerken en als
individuele christenen omdat we volgelingen van Jezus Christus zijn. Daarom organiseren we als EA
samen met andere organisaties de Micha-zondag. Een dag om te bidden, om stil te staan bij en gewezen
te worden op de arme in onze buurt en in onze wereld.
Maar waarom zou je dat eigenlijk doen? Wat heeft het voor zin? Het lijkt allemaal zo weinig effect te
hebben! En heeft de Heer Jezus Zelf niet gezegd dat we de armen er altijd bij zullen hebben?
Inderdaad! Daarin worden we geconfronteerd met een stukje gebrokenheid van de wereld waarin wij
leven. Een weerbarstigheid die het gevolg is van de keuzes die wij als mensen met elkaar gemaakt
hebben en nog steeds maken. De keuze tegen God en tegen Zijn Koninkrijk. Door die keuze is in één
keer alles anders geworden.
Gelukkig mogen we als volgelingen van Jezus Christus leven vanuit een geweldig perspectief, namelijk
dat het niet altijd zo zal blijven. Dat op één dag alles nieuw zal worden en dat er dan geen dood meer zal
zijn en geen verdriet. Geen honger en ziekte. Geen pijn en moeite (Openbaring 21:1-4). Nee, dat is geen
doekje voor het bloeden, maar een houvast en troost, ja vaste hoop, die gebaseerd is op Christus’
overwinning van zonde en dood.
Vanuit die hoop en overwinningskracht kunnen we niet langer passief en gelaten toekijken, maar zijn we
bewogen en komen we in beweging. We heffen onze handen op naar de hemel om te bidden en
tegelijkertijd strekken we ze ook uit naar onze naaste om te zegenen: niet alleen maar met onze mond,
maar ook in de praktijk. Net zoals Paulus trouwens (Galaten 2:10) - en Nehemia (Nehemia 1 en 2).
Daarnaast willen we ook onze hand opsteken en aandacht vragen voor de nood in deze wereld: of het nu
gaat om de grote nood van miljoenen mensen in Pakistan en China, of de individuele nood van een
dakloze Amsterdammer.
Mijn hand – uw/jouw hand – ónze handen zijn nodig en worden gevraagd. Want vele handen maken licht
werk en door de Heer zijn onze inspanningen nooit tevergeefs (1 Korintiërs 15:58).

Ds. Jan Wessels
Directeur Evangelische Alliantie